Planlegger returordning for kjettinger

I høysesongen selger de 12 tonn daglig, men Skarnes-bedriften vil gjerne bli større, dyktigere – og ta mer ansvar. Nå planlegger de en returordning for utslitte stålkjettinger.

 

Lilleseth kjetting er en ledende leverandør av hjulgående kjettinger på det norske proff-markedet for bransjene landbruk, skogbruk, anlegg og transport, med en markedsandel på anslagsvis 40 prosent. Det forteller avisa Glåmdalen.

I fjor omsatte de for snaut 62 millioner kroner, og bokførte et årsresultat på 17 millioner. Bedriften har 12 ansatte – noen flere i høysesongen vinterstid.

Kjettingproduksjon i egen regi sluttet de med på 1980-tallet, men fortsatt konstruerer og designer de kjettinger under eget varemerke til de fleste hjuldimensjoner – og får dem produsert i land som Sverige, Finland, Polen, Estland og Kina.

– Nå vil vi utvikle oss, og gjøre ting smartere enn i dag. I framtida vil det ikke bare være pris og kvalitet som styrer kundene. Som bedrift må vi vise at vi tar samfunnsansvar, tilpasser oss miljøet og gjør langsiktige fornuftige valg både for oss og andre, sier markedssjef Stine Lilleseth i Lilleseth kjetting på Skarnes.

Derfor skal det skje ting raskt. I løpet av høsten står et nytt lager- og logistikkbygg ferdig, og lagerkapasiteten øker vesentlig. Bedriftens forretningsmodell forutsetter at de i praksis skal fungere som lageralternativ også for forhandlerne sine. En ny logistikksjef er også ansatt.

– Nå ønsker vi å initiere en returordning for utslitt kjetting. 90 prosent av stålet kan faktisk gjenvinnes. Få tar seg bryderiet med å levere inn de gamle produktene når de kjøper nytt, og derfor ligger det mye gammel kjetting rundt omkring på lagre, i biler, nedgravd i bakken og slengende andre steder. Samtidig er det stålmangel i verden, og prisen på nytt stål øker stadig. Behovet for å utnytte ressursene er større enn noen gang, påpeker hun.

Men detaljene i hvordan returordningen skal fungere mangler fortsatt. Trolig settes det opp returcontainere ved salgsstedene, men om det blir ren pant – eller om innleveringen kobles direkte imot innkjøp av nye kjettinger er ikke bestemt.

– Mye av dette kunne vi godt tenke oss litt ekstern hjelp til å finne ut av. For å få optimal flyt på varelageret og forbedre logistikken ytterligere må vi også bli flinkere til å utnytte de digitale verktøyene som finnes. Som en relativt liten familieeid bedrift består hverdagen ofte av å gjøre det vi vet vi er gode til, og så blir det for lite tid til å utvikle oss videre. Å få gode råd og kvalifiserte innspill utenfra vil være gull verdt, understreker Stine Lilleseth.

Og med råd utenfra tenker hun på det planlagte forskningssenteret som er planlagt i tilknytning til Høgskolesenteret i Kongsvinger. Ettersom fagområdene som tilbys der er digitalisering og bærekraft samt bærekraftsøkonomi, vil fagmiljøet der kunne bli et svært nyttig verktøy for lokalt næringsliv som trenger hjelp til å utvikle egen drift i riktig retning.

– Når det gjelder prosjektet vårt, er vi allerede i dialog med Telenor og Innovasjon Norge for å komme videre. De tekniske løsningene eksisterer, men de er ikke kombinert på denne måten tidligere. Egnede containere finnes også, på samme måte som sensorer og teknologi. Men med utplasserte containere hos alle våre forhandlere landet over vil dette bli komplisert logistikk og organisering, tømming og frakt. Akkurat nå vet vi ikke hvor lurt det er å strekke automatikken til å begynne med, men planen er å rulle ut ordningen allerede denne høsten, forteller Stine Lilleseth i Lilleseth kjetting til Glåmdalen.