Doblet kontingent ga ti prosent reduksjon i poseforbruket

Fra nyttår økte Handelens Miljøfond kontingenten på plastbæreposer fra 50 øre til en krone pr pose. Og det har hatt effekt, bruken av poser ble redusert med ti prosent første halvår. Og i en kartlegging oppgir mange nordmenn å ha endret sine vaner. 

Nordmenn er likevel fortsatt storforbrukere av bæreposer, men forbruket viser altså en nedgang fra 392 millioner første halvår 2021 til 354,5 millioner til og med juni i år. Det er den nybakte daglige lederen i Handelens Miljøfond godt fornøyd med. – Mindre bruk av plastposer er målet vårt. Derfor er det veldig gledelig å se denne utviklingen. Hver nordmann kjøper i gjennomsnitt tolv nye plastposer i måneden. Hvis hver og en av oss bruker plastposen mer enn én gang, sparer vi Norge for flere hundre millioner plastposer og mange tusen tonn med plast, sier Cecilie Lind. (En plastbærepose veier ca 20 gram. Tusen tonn plast rekker dermed til rundt 50 millioner poser, red.anm.)

Og i en kartlegging gjennomført av Opinion kommer det fram at flere nå faktisk tar med seg handlepose hjemmefra når de skal i butikken. Men Lind mener dette ikke alene skyldes kontingentøkningen. – Vi har vært synlige og forklart betydningen av gjenbruk av plastposen. Den er laget for å bære og er sterk nok til å brukes til flere handleturer. Det virker som folk har fått med seg budskapet, sier hun.

Men Opinion-undersøkelsen viser også at den største barrieren mot å gjenbruke plastposen er at mange av oss glemmer å ta den med hjemmefra når vi skal ut og handle.

– Et lite tips er å putte en plastpose du har fra før i lomme, jakke eller veske, så har du den tilgjengelig ved neste butikkbesøk. Å henge handlenettet nær utgangsdøra er også et enkelt tips for å huske det til handleturen, råder Cecilie Lind.

Handelens Miljøfond ble stiftet i november 2017 og er nå Norges største private miljøfond.

Midlene kommer fra medlemmene som betaler 1 krone for hver plastbærepose de omsetter i Norge. De er øremerket miljøtiltak som oppfyller fondets tre hovedformål:

  • Forebygge og fjerne plastforsøpling.
  • Øke ressursutnyttelse og gjenvinning av plast.
  • Redusere plastbruk, også av bæreposer.

Dagens medlemmer omsetter rundt 82 % av alle plastbæreposer som omsettes i Norge, og representerer mer enn 10 000 butikker. Blant medlemmene finner man alle de store norske dagligvarekonsernene, fag- og servicehandelskjeder og enkeltbutikker.

 

 

Undersøkelsen viser at andelen av handlende som i løpet av det siste året har hatt med seg bærepose til butikken har økt fra 41 til 47 %.