Ny ambisiøs batteriforordning vedtatt i EU

EU-kommisjonens ambisiøse forslag til ny Batteriforordning er nå vedtatt av EU-parlamentet. Dermed ligger det etter hvert an til en ny og skjerpet batteriforskrift også her i landet.

Batterier vil spille en sentral rolle i det grønne skiftet. Skal elektrifisering av transportsektoren lykkes, må teknologien utvikles videre og produksjonen mangedobles. Også til lagring av fornybar energi spiller batteriene en nøkkelrolle.

Batteriforordningen tar for seg hele batterienes livsløp fra produksjon til ombruk og gjenvinning. Miljødirektør Ellen Hambro kaller det ambisiøst og unikt. – Regelverket er godt nytt både for batteriindustrien og for forbrukerne, som kan forvente mer bærekraftige og sikrere batterier med lengre levetid, sier hun.

Regelverket skal gi forutsigbare rammevilkår for næringslivet som satser på produksjon eller materialgjenvinning av batterier. Alle som vil selge batterier til EØS-land må følge dette regelverket, også bedrifter i land utenfor Europa.

Og for å sikre materialgjenvinning av ressursene skjerpes innsamlingsplikten for kasserte batterier. EUs krav er 45 prosent i 2023, 63 prosent i 2027 og 73 prosent i 2030. Her i landet har Miljødirektoratet allerede fattet vedtak om innsamlingsplikt på 65 prosent for 2023. Dette er et kraftig hopp og strengere enn EUs kommende minimumskrav.

Det kommer også krav om at batterier skal produseres med minst mulig belastning på klimaet, og de skal merkes med hvor store utslipp/ klimabelastning batteriene har.

Andre eksempler på nye krav er at når elbilbatterier skal byttes ut, blir det skjerpede krav om at de enten skal ombrukes til nye formål eller materialgjenvinnes. Det kommer også krav om at mobiltelefonene og andre produkter skal designes slik at det blir enkelt å bytte batterier selv. De nye reglene vil dermed gi slike produkter lengre levetid.

Allerede i desember 2020 foreslo EU-kommisjonen et nytt felles regelverk for batterier fra vugge til grav. Det har siden vært gjenstand for omfattende forhandlinger og endringer i beslutningsprosessen i EU. Men nå er det altså vedtatt i EU-parlamentet. – Vi forventer at regelverket vedtas endelig rent formelt på et møte mellom EUs medlemsland i Rådet innen kort tid, sier Ellen Hambro.

I meldingen fra Miljødirektoratet heter det videre at forordningen vil bli gjennomført i Norge i form av en ny batteriforskrift. – Vi tar sikte på at denne vedtas sommeren 2024. De nærmeste 5 årene vil det komme en rekke underliggende regelverk under batteriforordningen, som vil gi flere supplerende og utfyllende krav, heter det.