Nordisk Råds miljøpris til Renewcell

Nordisk Råds miljøpris var i år dedikert til aktører som fremmer den systemiske omstillingen av tekstilindustrien og tekstilforbruket i retning av global bærekraft. Og blant de syv nominerte var det det svenske Renewcell som trakk det lengste strået.

 

Dermed kunne Martin Stenmark, selskapets leder for strategi og bærekraft, entre scenen i Den Norske Opera og motta prisen fra vårt miljøengasjerte kronprinspar. – Årets vinner er sentral for å lukke kretsløpet innen tekstilindustrien, gjennom å redusere både avfallsmengden og miljøpåvirkningen av nyproduksjon. Gjennom sin nyskapende og skalerbare innovasjon baner denne bedriften vei for en sirkulær tekstilindustri i fremtiden. Vinneren får prisen for sin patenterte prosess for å gjenvinne tekstilavfall og gjenskape dette til nytt høykvalitativt materiale, sa kronprins Haakon under prisutdelingen, som ble direktesendt på NRK TV.

Martin Stenmark fra Renewcell mener vi er nødt til å omstille tekstilindustrien i løpet av de nærmeste årene.

– Å sørge for sirkularitet og bærekraft innen tekstilindustrien er helt klart en av oppgavene vi må løse i løpet av de nærmeste årene. Jeg kan love at vi på Renewcell kommer til å gjøre alt vi kan for å akselerere og hjelpe til med denne omstillingen, kvitterte Stenmark.

Renewcell produserer såkalt Cirkulose av brukte tekstiler. Hovedkontoret ligger i Stockholm, mens produksjonen foregår i Kristinehamn og Sundsvall. Selskapet tar sikte på å at det i 2030 kan gjenvinne råstoff tilsvarende 1,4 milliarder t-skjorter årlig, står det å lese på selskapets hjemmeside.

At det ikke var selskapets direktør som tok imot prisen kan muligens forklares med at han fikk sparken to uker tidligere. Da takket selskapets styreleder Michael Berg direktør Patrik Lundström for innsatsen, og meddelte at Magnus Håkansson var utnevnt som ny fungerende direktør (acting CEO). – Med en langsommere utvikling av verdikjeden og dermed lavere salgsvekst enn forventet, har styret besluttet at en ny ledelse i selskapet er nødvendig, heter det i pressemeldingen som er datert 16. oktober.

Bak dette ligger virkelig blodrøde tall, av selskapets årsmelding for 2022 framgår det at fjorårets salgsinntekt beløper seg til beskjedne 12,5 millioner SEK, mens selskapets underskudd er på hele 300 millioner. Så prisbeløpet på 300 000 DK kommer sikkert vel med.