Avgiftsøkningen virker

Doblingen av plastposeavgiften fra 1. august har ført til at en plastbærepose nå koster kr 4,25 i de fleste butikker. Det har hatt en umiddelbar og stor effekt på forbruket. Og tiltaket er heller ikke så upopulært som man kanskje skulle tro.

Cecilie Lind i Handelens Miljøfond opplyser at de ikke har sikre tall før i september, siden rapporteringen skjer månedlig. – Men flere av våre største medlemmer har rapportert om reduksjoner på 20-30 prosent og en voldsom økning i salget av handlenett, sier hun.

Og blant disse medlemmene er COOP, som opplyser at poseforbruket har falt med 20 % i løpet av den første uken med ny pris, mens salget av handlenett har økt med 320 prosent. Og salget av avfallsposer på rull har økt med 80 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i 2022.

– Dette er et tydelig tegn på at prisendringen på plastposer har gitt effekt allerede. Vi forventet at det skulle gå noe lengre tid før vi ville se utslag på salgstallene, men det er gledelig å se at kundene har omstilt seg raskt, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge i en melding. De andre dagligvarekjedene rapporterer om lignende tall.

Og en spørreundersøkelse InFact har gjennomført for Nettavisen viser at folk faktisk er positive til denne avgiftsøkningen. Hele 52,6 prosent svarer ja på spørsmål om de er positive til avgiftsøkningen, mens 36,6 prosent svarer nei. Ikke uventet er det stor strekk i laget i forhold til respondentenes politiske preferanser. Hele 88,9 prosent av MDG-velgerne er positive, i den andre enden ligger de som sympatiserer med FrP. Her er bare 27,4 prosent positive til avgiftsøkningen.