Hardt ut mot styret i Horisont

I et leserinnlegg i Oppland Arbeiderblad går kommunikasjonssjef Tom Erik Holmlund i Horisont Miljøpark IKS knallhardt ut. Han beskylder styret for å pålegge administrasjonen munnkurv og for ikke å stå opp for selskapet, som har vært utsatt for mye kritikk de siste to årene.

 

I innlegget med tittelen «Sannheten om Horisont» tar Holmlund opp det han oppfatter som en svært utfordrende situasjon for de ansatte. Han mener at styret har fratatt ledelsen i Horisont handlefrihet, blandet seg inn i administrative avgjørelser og ikke tillatt administrasjonen å ivareta selskapets omdømme.

Styret pyntet på pressemelding

Den utløsende hendelsen er at Fr.P-politiker og formannsskapsmedlem Tor Gaute Lien i Østre Toten går ut i Oppland Arbeiderblad og krever Horisont-direktør Stein Giævers avgang. Årsaken er at han mener Giæver er for lite ydmyk i forhold til en rapport fra Innlandet Revisjon, der det framgår at Horisont har brutt forvaltningsloven på et par punkter vedrørende prosedyrer ved endring av standplass for avfallsbeholdere. Men Holmlund påviser i innlegget at administrasjonens pressemelding om saken signaliserte at dette ble tatt på største alvor. Den startet med ordene «Horisont får kritikk..». Men dette ble overprøvd av styret som mente at en pressemelding burde «ha som formål å etterlate et positivt inntrykk om den skal offentliggjøres». Pressemeldingens overskrift endres dermed til «Horisont får blandede tilbakemeldinger…». Dette provoserte Lien såpass at han krever Giævers avgang, men altså på høyst sviktende grunnlag. – Og uansett årsak mener jeg det er helt utrolig at en sentral politiker, og dermed representant for arbeidsgiveren, går ut offentlig og krever at daglig leder i en offentlig virksomhet må gå, sier Holmlund til Kretsløpet.

 Munnkurv om sosial dumping

Men dette er ifølge Holmlund ikke første gangen at styret lar de ansatte i Horisont i stikken. Eksemplet over er bare et av flere eksempler på at styret har fratatt ledelsen i Horisont handlefrihet og blandet seg opp i administrative avgjørelser. På bekostning av selskapets omdømme, skriver han i innlegget.

For eksempel ble det for to år siden framsatt påstander om at Horisont gjorde seg skyld i sosial dumping. Selskapets ledelse fikk munnkurv og ble nektet å forsvare seg. Selskapet ledelse dokumenterte gjennom en omfattende sjusiders rapport til styret og representantskapet at det ikke hadde foregått sosial dumping i Horisont. Det kunne selskapets styre og eiere fortalt folk allerede da. Men det gjorde de aldri, skriver Holmlund.

 – Greit å trakassere Horisont

Han understeker overfor Kretsløpet at et offentlig selskap som utfører tjenester for publikum må tåle å få kritikk. – Men jeg reagerer når det publiseres klare faktafeil som vi ikke får sjansen til å rette opp. Og resultatet er ifølge Holmlund at det har blitt helt greit i Gjøvik-regionen å trakassere Horisont-ansatte, og at dette har vart en stund.

Uværet Giæver og hans medarbeidere har måttet stå i over lengre tid, er ingen forunt. Det er ikke slik at selskapets ansatte aldri gjør feil, men styret og eiere har ikke stått opp for sitt eget selskap når de burde ha gjort det, skriver han.

Oppland Arbeiderblad har også publisert et innlegg der mellomlederne og tillitsvalgt i Horisont støtter Holmlunds innlegg. – Vi er oppriktig glade for, og det er på sin plass, at noen endelig forteller sannheten om situasjonen vi som ansatte i selskapet har stått i snart i to år. I tillegg til å støtte Holmlund i alle hans uttalelser i innlegget, ønsker vi å uttrykke følgende: Vi er redde for hvor lenge våre medarbeidere og kolleger orker å stå i det. Folk begynner å bli slitne. Horisont gjør en samfunnskritisk jobb og har ansatte med svært høy kompetanse som det i utgangspunktet kan bli utfordrende å erstatte. Det er nå en bekymring for at det skal oppstå en kompetanseflukt fra Horisont.

Fastholder kritikken

Men Tor Gaute Lien fra Østre Toten fastholder sin kritikk: – Holmlund kan gjerne angripe meg, men jeg har over seks år med dokumentasjon og arbeid bak mine uttalelser. Jeg registrerer ikke noe ydmykhet overfor de berørte abonnentene eller noe som viser at selskapet gjør endringer i hans uttalelser, skriver Lien i en e-post til Oppland Arbeiderblad.

– Min opplevelse av selskapet er at daglig leder kontrollerer det meste i selskapet ved hjelp av bøllete oppførsel og frykt. Det er basert på egne opplevelser, og samtaler med mange ansatte og abonnenter, skriver han videre. 

Styreleder i Horisont har ikke villet kommentere kritikken. – Styret ønsker ikke å kommentere interne anliggender, skriver styreleder Torunn Aass Taraldrud i en sms til Oppland Arbeiderblad.