Hvordan redusere renovasjonsgebyret?

Konsulentselskapet Norwaste har satt kostnadsveksten i bransjen og økningen i kommunale gebyrer under lupen, og mener at det er penger å spare.

– Avfallsgebyret i norske kommuner har vokst jevnt de siste årene. Siden 2019 har økningen i standardgebyr vært på i gjennomsnitt 20 prosent. En viktig årsak til økningen de siste årene er økningen i innsamlingskostnader. Drivstoffkostnader og høyere priser på biler og påbygg har økt kostnadene på alle typer transporttjenester de siste årene. Sammenligner man kostnadsindeksen for renovasjonstjenester med den generelle prisveksten og veksten i standard årsgebyr ser man at veksten i renovasjonsindeksen fra 2020 ligger høyere enn konsumprisindeksen og veksten i avfallsgebyret, skriver de i en artikkel på sin nettside.

Det nevnes også at nye utsorteringskrav, både de som er innført og de som er varslet er med på å drive kostnadene oppover.

Utviklingen i standardgebyr for de 10 største kommunene i Norge. Her er også viktige hendelser lagt inn, som overgang til egenregi på innsamling etter konkurser i Veireno og RenoNorden. Kommunene blir bedt om å oppgi det mest vanlige årsgebyret. Det betyr at mengde og hyppighet kan variere mellom kommuner, og kompliserer direkte sammenligning.

Oversikten til Norwaste er basert på tall kommunene har rapportert inn via KOSTRA der de blir bedt om å oppgi det mest vanlige årsgebyret. Her troner Oslo kommune høyt over de andre med et renovasjonsgebyr som har økt fra under 4000 kroner i 2016 til 5345 kroner per år i dag. Og Bergen har lavest gebyr og også svært liten økning i gebyret i den perioden som illustreres. I 2023 ligger gebyret i Bergen på 2126 kroner per år.  Nå er ikke forholdene like i de enkelte kommunene og «det mest vanlige årsgebyret» kan omfatte ulike tjenester, ulike avfallsløsninger og ulike geografiske og klimamessige forhold. Direkte sammenligning fra kommune til kommune blir derfor ikke helt riktig.

Poenget til Norwaste er heller å se på muligheter for kostnadsbesparelser. Samlet vil de ekstra ressursene som settes inn for å oppnå avfallsreduksjon og økt ombruk bidra til å gi økt utsortering av husholdningsavfallet, og nasjonal måloppnåelse. Men utfordringen for kommunene er at kostnadsveksten dette medfører kommer samtidig med økninger i andre kommunale gebyrer og at det sammenfaller med generell prisstigning og redusert kjøpekraft for store deler av befolkningen. – Omdømmeundersøkelser viser at oppslutningen om kommunal renovasjon har vært høy i Norge over mange år. Denne tilliten er viktig for å få en høy oppslutning om dugnaden rundt kildesortering, skriver Norwaste.

Norwaste har det siste året gjennomført kartlegginger av renovasjonstjenesten for flere kommunale selskaper. Arbeidet viser at det flere steder er store potensialer for innsparing og forbedring av tjenesten. – Ofte dreier det seg om å oppnå bedre utnyttelse av de ressursene man har til rådighet, som primært er biler og renovatører, opplyser de, og konkluderer med at riktig produksjon som er jevnt fordelt mellom biler og renovatører er viktig.

Les også: KOSTRA for resultatmåling av renovasjon?