Kjemper mot stadig dyrere kvoteplikt

Plikten til å kjøpe såkalte ETS-kvoter kostet Frevar avfallsforbrenning 22 millioner kroner i fjor og truer ifølge selskapets advokat anleggets eksistens. Det pågår nå en rettssak ved Søndre Østfold tingrett, der Frevar og Sarpsborg Avfallsenergi (SA) har saksøkt staten for å ha bli kvitt kvoteplikten.

Kvoteplikten oppstår fordi de to anleggene, som leverer damp til industrien er definert som såkalte samforbrenningsanlegg, der energiproduksjon og ikke avfallshåndtering er anleggenes hovedhensikt. Et av kriteriene for kvoteplikt er at anlegget skal ha effekt på mer enn 20 MW energi fra forbrenningsanlegget, og det er ingen tvil om at de to anleggene har det. Men Frevar og SA, og Klima- og miljødepartementet som er motparten, er høyst uenige om hva som er hovedhensikten med anleggene. Under sitt innledningsforedrag sa anleggenes advokat Thea Åkermoen ifølge Fredriksstad Blad at de to anleggene er bygget for å bli kvitt avfall og ikke primært for å produsere energi. Derfor skal de heller ikke være klassifisert som samforbrenningsanlegg, men som ordinære avfallsforbrenningsanlegg.

Men Klima- og miljødepartementet, representert av Knut-Fredrik Haug-Hustad fra Regjeringsadvokaten, mente det var riktig å klassifisere de to anleggene som samforbrenningsanlegg, underlagt kvoteplikt. – Det avgjørende er hva som er hovedformålet med anlegget. I dette tilfellet er det vurdert å være produksjon av energi, ikke bortskaffelse av avfall, sa Haug-Hustad.

Kvoteprisene innenfor EUs ETS-system har gått til himmels de siste årene. Og ferske vedtak i EU-parlamentet legger grunnlaget for at dette vil fortsette.

Diskusjonen om disse anleggenes kvoteplikt er ikke ny, spesielt Frevar har lenge arbeidet for å få endret sin status, uten å lykkes. EUs kvotesystem ble etablert allerede i 2004, men på grunn mange tilgjengelige kvoter, blant dem en solid mengde «frikvoter», lå prisen på ETS-kvotene i årevis temmelig flatt på noen få euro pr tonn. Så sent som i mars 2020 var prisen 16 euro pr tonn og belastningen ved å være kvotepliktig var dermed moderat. Men dette har endret seg kraftig de siste to årene, i 2022 var gjennomsnittlig kvotepris mer enn 80 euro pr tonn og dette bragte altså Frevars kostnader til kvotekjøp opp til 22 millioner kroner.

I skrivende stund er kvoteprisen 95 euro pr tonn, men det stopper neppe der. For faktisk samme dag som rettssaken i Moss startet vedtok EU-parlamentet flere kraftige innstramminger i kvoteordningen. For det første utvides virkeområdet til også å omfatte skipsfart og luftfart. I tillegg økes tempoet på reduksjonen av tilgjengelige kvoter, fra hittil 2,2% i året til 4,3% årlig fra 2024. Og systemet med «frikvoter» til industrien skal også avvikles innen 2030. Alt dette gjøres som et ledd i «fit for 55»-arbeidet og målet er faktisk at dette skal redusere utslippene fra kvotepliktig sektor med hele 62 % innen 2030. Det er all grunn til å anta at disse endringene vil gi fortsatt kraftig økning av kvoteprisene. Utfallet av den pågående rettssaken kan dermed bli svært avgjørende for Frevar og Sarpsborg Avfallsenergi.

Les mer om dommen og om ETS-kvotene i neste papirutgave av Kretsløpet.

Les også:

Forbrenningsavgiften lik for alle inntil videre

Frevar og Sarpsborg Avfallsenergi til sak mot Staten

Svenskene fjerner sin forbrenningsavgift