Krav om mer biodrivstoff neste år

Miljødirektoratet har sendt på høring et forslag om å øke omsetningskravet for biodrivstoff i veitrafikken fra 17 til 19 prosent neste år. Det foreslås også å øke innblandingskravet i flydrivstoff fra 0,5 til 2 prosent og å innføre et krav om 6 prosent avansert biodrivstoff i skipstrafikken fra 1. oktober.

I forslaget som nå sendes på høring økes også delkravet for avansert biodrivstoff fra 12,5 til 14,5 prosent. Samtidig innføres et nytt delkrav om avansert biodrivstoff fra såkalt A-råstoff på 1,2 eller 3,5 prosent. Det betyr råstoff fra rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk, skogbruk og trebasert industri, i tillegg til enkelte biprodukter og energivekster. Eksempler er matavfall, halm, tallolje og treflis fra treindustri. B-råstoff er hovedsakelig animalsk fett og brukt frityrolje, og de utgjør den store kilden til avansert biodrivstoff idag. Men disse har også andre potensielle bruksområder, og det nye delkravet er ment å stimulere produksjon fra mer «teknologisk umodne råstoff», som det står.EU har vedtatt regler om at bare drivstoff basert på A-råstoff kan regnes som avansert biodrivstoff.

Historisk og estimert bruk av flytende biodrivstoff i Norge til og med 2024. Estimatet for 2023 og 2024 inkluderer opptrapping av omsetningskravet i luftfart og innføring av omsetningskrav i, men ikke opptrappingsforslagene for veitrafikken som nå sendes på høring.

I høringsnotatene legges det vekt på at de økte kravene om bruk av avansert biodrivstoff i Norge i sin helhet har blitt oppfylt ved hjelp av importert drivstoff basert på B-råstoff. Samtidig har ikke volumet økt i takt med kravene om økte andeler (se figur), noe som skyldes at drivstofforbruket til veitrafikk faller, på grunn av elektrifiseringen.

Det legges likevel ikke skjul på at de forslåtte endringene vil føre til dyrere drivstoff. Avansert biodrivstoff er etterspurt på grunn av dobbelttellingen og EUs nye krav om biodrivstoff basert på A-råstoff vil føre til stor etterspørsel etter den fraksjonen. Miljødirektoratet har gjort en beregning av prisen på de ulike fraksjonene og konkluderer med at endringsforslagene vil påvirke pumpeprisen for diesel med mellom 38 og 55 øre pr liter.

Høringsnotatet inneholder flere alternativer, blant annet om andelen basert på A-råstoff skal være 1,2 eller 3,5 prosent. Forslagene ble sendt på høring 23.06 og høringsfristen er satt til 18. august. Høringsnotatet kan leses i sin helhet her.