– Vi blir sittende med svarteper

– Vi skal gjøre alt for at hendelser skal unngås på våre avfallsmottak, men ønsker å sette søkelys på at det alltid er avfallsmottaker som må håndtere en alvorlig hendelse, selv om det er avsenderen som har ansvaret. Det er for oss et stort paradoks, skriver Ståle Nistov, direktør i Franzefoss Gjenvinning, i en kommentar til Miljødirektoratets tilsynsrapport ved Franzefoss Eide.

Det brant kraftig ved Franzefoss Eide 2. desember i fjor. Ståle Nistov mener brannen oppsto fordi det ble levert noe annet enn det som var deklarert, det samme skjedde ved eksplosjonen ved Returkraft tidligere på året.

Som tidligere omtalt var det en stor brann ved anlegget i desember i fjor, og i mars gjennomførte Miljødirektoratet tilsyn. Dette resulterte i en rapport der det ble påpekt flere alvorlige avvik, blant annet at mottakskontrollen ikke var god nok. Nistov sier avvikene er rettet opp innen fristen 1. juni, men han har altså i tillegg produsert et notat der han kommer med noen hjertesukk.

– Tilsynsrapporten kan skape et inntrykk av at brannen på Eide kunne vært unngått hvis Franzefoss hadde hatt bedre mottakskontroll, og det blir ren spekulasjon. Mye tyder på at årsaken til brannen var at det ble levert et annet avfall enn det som var opplyst i dokumentasjonen, en såkalt «blindpassasjer». Det var ingenting i dokumentasjonen som tilsa at det som ble levert var brannfarlig, skriver han her.

Men han understreker likevel at Franzefoss vil gjøre det de kan for at kontrollen skal bli bedre, det skal blant annet gjennomføres flere stikkprøver. – Arbeidet med bedre mottakskontroll har høy prioritet, og det jobbes med å revidere mottaksprosedyren for å sikre en risikobasert og praktisk gjennomførbar prosedyre som kan bidra til å avverge at noe tilsvarende kan skje i fremtiden. Samtidig er det innført økt oppmerksomhet på lukt og visuell kontroll, det er gjennomført enkelte gassmålinger, og nå vurderes muligheten for å installere sensorer/målere (f.eks. LEL måler), skriver Nistov.

I sitt svarbrev til Miljødirektoratet redegjør Franzefoss grundig for sine mottaksprosedyrer, men det framgår her at kontroll av tankbiler fortsatt vil være basert på stikkprøver, ikke kontroll av alle tankbiler.

– Vi kan ikke risikere å sitte med svarteper hver gang noe alvorlig skjer. Vi oppfordrer både bransjen og myndighetene til felles dugnad for å rydde opp. Det er i samfunnets interesse. Vi kan ikke lenger bare lete etter syndebukker, dele ut straffer og bøter. Vi må samarbeide, utvikle nye løsninger og ta et felles ansvar for å redde miljøet, avslutter Nistov sitt notat.