Vil ta opp kvikksølvet før ubåten dekkes til

Et ekspertutvalg som har arbeidet i to år foreslår at mest mulig av kvikksølvet i og rundt ubåten utenfor Fedje heves, før selve vraket tildekkes. Dette skiller seg fra tidligere vedtak, som har gått på ren tildekking.

Den tyske undervannsbåten U-864 ble senket utenfor Fedje i Hordaland i 1945. Den ligger på 150 meters dyp, er knekt i to og den antas å være lastet med om lag 65 tonn kvikksølv fordelt på over 1800 beholdere – og i tillegg en del våpen som torpedoer og granater.

Ubåten ble lokalisert i 2003, og siden har diskusjonene gått fram og tilbake om det beste er å dekke det hele til eller å heve den sønderrevne ubåten og fjerne både den og de kvikksølvbeholderne som har falt ut og ligger fritt i sedimentene på havbunnen.

I oktober 2018 bestemte regjeringen at både ubåtvraket og kvikksølvet skulle bli liggende og det ble satt av 30 millioner kroner for at Kystverket skulle kunne sette i gang arbeidet med tildekkingen av vraket. Men under stortingsbehandlingen av statsbudsjettet for 2019 ba flertallet i Transport- og kommunikasjonskomiteen regjeringen om å gjøre en ny vurdering. Samferdselsdepartementet ga dermed Kystverket i oppdrag å hente inn mer informasjon. Det resulterte i at ekspertutvalget ble nedsatt og oppdraget var å undersøke om det finnes ny teknologi eller nye metoder som gjør at heving av kvikksølvet eller hele vraket kan heves med lavere risiko enn tidligere.

Utvalgsleder Gro Kielland, med lang erfaring fra oljebransjen, overleverer rapporten om ubåten utenfor Fedje til fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran. Den skal nå ut på en tre måneders høring. Foto: NFD.

Utvalgsleder Gro Kielland overleverte utvalgets rapport til fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran 20. september. Og rådet til Kystverket er altså at mest mulig av kvikksølvet heves før vraket dekkes til. – At vi konkluderer annerledes enn tidligere bygger på oppdaterte samfunnsøkonomiske vurderinger og risikovurderinger, at vi mener heving bør være teknisk og miljømessig gjennomførbart, og et stadig sterkere fokus på at forurensing skal ryddes opp i. I tillegg har vi vektlagt folks og næringslivets opplevde følelse av trygghet, sier utvalgslederen i regjeringens pressemelding.

Men det kommer også fram at utvalgets konklusjon ikke er bombastisk og skråsikker: Det er betydelig usikkerhet om hvor mye kvikksølv det dreier seg om, hvor det er, og tilstanden til både kvikksølvbeholderne og vraket. En rekke forutsetninger må derfor oppfylles for å realisere oppsidene ved det anbefalte alternativet. Mange av disse usikkerhetene og forutsetningene kan ikke avklares før etter at tiltaket faktisk settes i verk, og utvalget anbefaler derfor en trinnvis tilnærming i gjennomføringen av tiltakene. Ved hvert beslutningspunkt vil det være mulig å avslutte hevingstiltaket og gjennomføre en tildekking, heter det i regjeringens melding.