Mills, Orkla, Findus og Godtlevert vant årets Plastløftepriser

Disse premieres for økt bruk av gjennomsiktig plast, dusjprodukter uten plastemballasje, resirkulert matemballasje og tilpassede porsjonspakninger.

 

I tillegg har de 73 bedriftene som har tatt Plastløftet brukt 20 415 tonn resirkulert plast, kuttet 1 140 tonn unødvendig plast, erstattet 638 tonn plast og økt gjenvinnbarheten på 3 263 tonn i 2021, ifølge pressemeldingen fra Grønt Punkt Norge.

Prisen for «Design for gjenvinning» fikk Mills annet fordi de har klart målet sitt om å fjerne all emballasje med pigmentet Carbon Black.

Prisen for «Økt bruk av gjenvunnet plast» gikk til Findus for utvikling folie i monomateriale PE, hvor midtsjiktet inneholder gjenvunnet plast, mens yttersidene er jomfruelig.

Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» fikk Orkla og Klar som har lansert dusjprodukter i bar (såper) emballert i gjenvunnet papp, altså uten plast.

Den nyopprettede «Holdbarhetsprisen» gikk til Godtlevert for arbeidet med å redusere både emballasje og matsvinn i sine matkasser. Dette gjør de blant annet ved å tilpasse størrelsen på pakningene slik at produktene de sender ut er lik mengden som står i oppskriftene.