Vil ha evaluering av servicen til ReMidt

Til torsdagens møte i kommunens hovedutvalg for miljø, samferdsel og tekniske tjenester hadde saksbehandler Eivind Raanes levert en saksutredning om behovet for en evaluering av selskapets tjenester som fikk ros og nikk rundt bordet.

Det skriver avisa Tidens Krav.

– ReMidt virker å være opptatt av nøyaktighet på stikkveier etc. mens de gjennom sin praksis stiller seg nokså velvillig til fri/gratis levering av næringsavfall ved gjenvinningsstasjonen på Hagelin. At næringsaktører kan levere gratis, hvilket fører til kostnader for selskapet med å videresende og deponere dette avfallet, bør uansett opphøre da dette i alle fall er i strid med selvkost-regler, skriver Raanes i saksutredningen.

Det fikk blant andre Jorunn Kvernen til å reagere. Sp-politikeren opplevde selskapets holdning til grisgrendt bosatte abonnenter som et nytt eksempel på sentralisering.

– Henting av søppel er blitt en mare, særlig for eldre som verken har bil eller sertifikat. Må vi tilbake til den tida der folk gikk ned til sjøen for å kvitte seg med avfallet sitt, spurte hun.

– Vi leser nå i Tidens Krav om en eldre mann i Averøy som må trille dunkene sine en kilometer. Jeg tenker selskapet heller får være litt strengere med levering av næringsavfall og la det man tjener på det, komme eldre som bor alene til gode, sa Kvernen.

– Tas ikke betaling

Raanes er på spørsmål om utdyping fra Tidens Krav tydelig på sin påstand om at det leveres næringsavfall gratis ved ReMidts mottak i Kristiansund.

– Det tas ikke noen betaling – det er i hvert fall det vi observerer, men nå er jo ikke vi noe politi på dette, sier Raanes.

ReMidt avviser

Den tidligere byingeniørens påstander avvises av konstituert toppsjef Torbjørn Evjen i ReMidt.

– Jeg viser til våre hjemmesider og praksis, som beskriver priser for levering av avfall fra næringsliv. Jeg ønsker å presisere at dette har vært og er praksis siden etablering av ReMidt i 2020 på alle gjenvinningsstasjoner, sier Evjen til Tidens Krav.

Han avviser like bestemt at mottak av næringsavfall belastes selvkostregnskapet for husholdningskundene.

– Kostnader til mottak og transport av næringsavfall ved våre gjenvinningsstasjoner finansieres gjennom leveringsavgiftene, og er ikke en del av selvkostregnskapet, sier Evjen.

Lite tilfredse

Kritikken mot selskapet er ikke av ny dato. Da tidligere ReMidt-sjef Trygve Berdal møtte i bystyret i fjor vår, måtte han svare på en rekke kritiske spørsmål fra representantene knyttet til selskapets serviceinnstilling.

Hovedutvalget var såpass lite tilfredse med svarene at de torsdag gikk for administrasjonens forslag om å iverksette en evaluering av selskapet. Stig Anders Ohrvik (NML) meldte seg frivillig til å sitte i utvalget som skal sørge for en benchmarking (sammenlikning) av servicen i ReMidt med andre renovasjonsselskaper. Resultatet kan bli en sak for eiermøtet i selskapet.

– Det er ikke alt som er negativt. Noe er blitt bedre, men for mange er servicen blitt dårligere enn før. Vi må først og fremst få den opp samme nivå som før ReMidt tok over, sa Ohrvik.

Alt i følge Tidens Krav