Perverse insentiver

Koronakrisen ser ut til å være på hell, og avfalls- og gjenvinningsbransjen later til å ha klart seg noenlunde helskinnet gjennom. Ikke så rart kanskje, selv de mest drastiske restriksjoner hindrer ikke folk i å produsere avfall.

Men det finnes et markert unntak, materialgjenvinningen av plastemballasje truer med å stoppe opp, eller i hvert fall reduseres i omfang. Årsaken er at det har påløpt ekstra kostnader for denne virksomheten, som ikke var spesielt billig fra før heller. For som tidligere omtalt har innsamlet plastemballasje fra husholdningene høy negativ verdi. Dermed har økte mengder fra hjemmeværende nordmenn med god tid til å kildesortere, kombinert med lav kronekurs og økte transportkostnader ført til så store ekstrakostnader at systemet vakler.

Perverse insentiver LES MER

Flest mulig hjul bør holdes i gang

I skrivende stund er landet i en situasjon ingen som er født etter krigen har opplevd. Frykten for koronasmitte har utløst tiltak med store konsekvenser for hver enkelt av oss. Etter to uker er nær 300 000 arbeidstagere permittert. Og selv om staten allerede har lagt flere hundre milliarder kroner på bordet er det likevel sannsynlig at ikke alle disse vil ha en arbeidsplass å vende tilbake til når tilværelsen en dag vender tilbake til det normale.

Flest mulig hjul bør holdes i gang LES MER

Produsentansvarets begrensninger

Et vesentlig virkemiddel i EUs og dermed Norges avfallspolitikk er produsentansvaret. Det vil si at den som produserer en vare og setter den på markedet også har ansvaret for å samle den inn og sørge for gjenvinning, eventuelt forsvarlig sluttbehandling av den når verneplikten er avtjent. Dette er i tråd med det innlysende rettferdige «forurenseren betaler»- prinsippet. Og siden kostnadene til innsamling og gjenvinning må legges på produktprisen, vil det også kunne gi insitamenter til å produsere varer som er enklere å gjenvinne og dermed mer miljøvennlige.

Produsentansvarets begrensninger LES MER

Statens krevende rolle

Er tilstrekkelig behandlingskapasitet for farlig avfall en del av landets infrastruktur som staten har ansvar for å få på plass? Eller er det et forretningsområde der private aktører etter hvert vil komme opp med de løsninger som markedet etterspør? Dette spørsmålet har blitt påtrengende aktuelt etter at det såkalte ekspertutvalget la fram sin rapport 4. november.

Statens krevende rolle LES MER