Fregatten «Helge Ingstad» har ligget til kai på Hanøytangen på Askøy utenfor Bergen siden februar. Det er snart klart for siste reis, noen hundre meter til tørrdokken ved Norscrap West.
Her skal fregatten skjæres i stykker del for del. «Helge Ingstad» ender sannsynligvis med å bli smeltet om til armeringsjern. Det forteller Teknisk Ukeblad.
Jobben er ferdig når Norscrap West har solgt jernet, og betalt Forsvaret det de fikk for metallet. Råvareprisen på jern svinger. Det samme gjør valutakursene. I dag ville jernet gått for 10 – 12 millioner kroner, ifølge gjenvinneren. Det blir ikke mye til plaster på såret: «Helge Ingstad» kostet nær fire milliarder kroner i sin tid.
Da det ble vurdert at det ikke ville svare seg å sette fregatten i stand, ble huggingen av skipet satt ut på anbud. Norscrap West, eid av Hellik Teigen, vant oppdraget.
Fregattens siste reis var et slep fra CCB Ågotnes på den andre siden av Hjeltefjorden. Før dette ble det tatt ut en rekke reservedeler, våpensystemer og gradert materiell, og lite slikt var igjen da «Helge Ingstad» kom på plass på Hanøytangen.
I den delen av prosessen var det utfordrende å hente ut materiell, destruere og dokumentere prosessen, forklarer Magnus Hansvold, sjef for avhending i Forsvarsmateriell. Dette arbeidet er ikke helt ferdig, så Norscrap West skal fortsette å demilitarisere skipet, før det gjenvinnes.
I kontrakten har Forsvaret opsjoner på å hente ut reservedeler fra skipet. Det innebærer blant annet at en del stål med spesiallegeringer skjæres ut og lagres for senere bruk på de andre fregattene i Fridtjof Nansen-klassen.
Utover dette følger Forsvaret opp med eget personell på stedet, og sørger for at det som er igjen av sensitivt materiell bli destruert og dokumentert.
Når skipet er klart for dokken blir den kappet i biter. Fregatten veier 5.300 tonn. Det meste er jern, men rundt 150 tonn er kobbernikkel som skal tas ut, og i tillegg rundt 150 tonn kobberkabel, datamaskiner og annet.
– I tillegg kommer miljøsanering. For eksempel skal 70–80 tonn ren isolasjon ut. Jobben gjøres stort sett ved kai, sier Geir Olav Bøe, daglig leder i Norscrap West.
Norscrap West er omtrent halvveis i løpet. Når jobben er gjort, skal det leveres en rapport til Forsvaret, som skal være erfaringsgrunnlag den gangen de andre fregattene i Nansen-klassen skal hugges.Hansvold i Forsvarsmateriell sier til Teknisk Ukeblad at prosjektet gir mulighet for læring.
– Det har vært et stort og komplekst prosjekt å avhende et slikt fartøy. Mer spesifikt har man fått unik erfaring med hvordan man avhender et Nansen-klasse-fartøy ved å destruere det, sier han.