Klart for byggetrinn to på Skogn

– Joda, vi kan alltids møtes på Teams og hjemmekontor er vel og bra, men det skaper ikke fart i prosjekter å ikke ses ansikt til ansikt. Direktør ved Biokraft, Håvard Wollan setter ord på det flere av oss erfarer for tiden. – Når det er sagt er den generelle etterspørselen etter biogass og tilfanget av råstoff i liten grad berørt av korona. Byggingen er på trappene, det tar bare litt lengre tid, bekrefter han.

 

Alt er i boks

Biokraft har bygd opp en produksjon på 12,5 millioner Nm3 biogass årlig, noe som tilsvarer like mange liter diesel og 125 GWh. Produksjonen er basert på biprodukter fra norsk landbruk, næringsmiddelindustri og fiskeoppdrett, sammen med slam og avløpsvann fra naboen Norske Skogs papirproduksjon. Tilfanget av råstoff er tydeligvis stort og mengden som trengs for å doble produksjonen slik det er planlagt i byggetrinn to, er allerede sikret. Det er også resten av løpet.  – Ja, vi har kontrahert råstoff, gassen er solgt og byggekontraktene er i boks, forteller Wollan. Men det betyr ikke at ferden videre er helt fri for koronaskjær.

 

Leveranser til Hurtigruten forskjøvet

Biokraft annonserte i fjor en avtale med Hurtigruten som avtaker. En pressemelding fra mai i fjor forteller om en 7,5 år lang leveranseavtale til Hurtigrutens cruisetrafikk. – Dette er en avtale jeg er enormt stolt av og hvor vi bygger merkevare for Norge gjennom grønn skipsfart, sier Wollan. Så vet vi alle hvordan det står til med Hurtigruten for tiden, slått ut av korona og fra å planlegge utvidelse til seks skip i trafikk, har de nå kun to skip i rute mellom Bodø og Hammerfest. – Avtalen med Hurtigruten står selvfølgelig ved lag. Planen om å starte opp leveranse av biogass tidlig i 2021 blir imidlertid forskjøvet. Nå blir det oppstart noe senere, opplyser Wollan.

 

Sterk etterspørsel

Wollan og co etablerte Biokraft fordi de trodde på en sterk etterspørselsdrevet vekst etter flytende biogass – i Norge og Europa. Og dette står ved lag. – Vi opplever at denne veksten ser ut til å komme raskere og bli sterkere enn det vi først trodde. For eksempel spår European Biogas Association ikke mindre enn en hundredobling av produksjon og forbruk de neste 10-15 årene. Mesteparten flytende, der vi er pionerer, forteller Wollan. Han forklarer optimismen med to viktige voksende markeder: Tunge kjøretøy på vei og skipsfarten. Biokraft leverer i dag biogass til busser og langtransport på norske veier, for eksempel Tines tankbiler. Og Hurtigruten er eksempel på skipsfart. – Men det er flere i skipsfarten som ønsker et grønnere avtrykk. Da er biogass og naturgass det beste alternativet til fossil olje. For eksempel annonserte det danske kontainerselskapet Maersk Line nylig at de har mest tro på flytende biogass for et redusert klimaavtrykk, konstaterer Wollan.

 

Pengene er på plass

Enovas direktør Nils Kristian Nakstad mener åpenbart også at videreutvikling av Biokraft er en lur satsing. – Biogass kan spille en viktig rolle i å redusere klimagassutslipp både i landtransport, maritim transport og industrien. Det er fremdeles en del utfordringer som må løses for at markedet for biogass kan fortsette å vokse, men Biokraft har vist at de kan gjøre butikk av dette. Avtalen med Hurtigruten er et eksempel på at den omstillingen vi er i gang med kan øke betalingsviljen for denne fornybare energikilden, kommenterte han i juli i år, da 48,6 millioner kroner fulgte med de gode ordene. Resten av investeringsløftet har Wollan fått Biokrafts eiere med på.

 

Akselererer korona fornybart?

Mange ser koronapandemien som en gamechanger for å akselerere omstillingen av dagens vekstøkonomi til sirkulær økonomi, slik FNs Bærekraftpanel peker på. Og Wollan synes å merke en viss koronaeffekt. – Allerede i mars oppmuntret sjefen for Det internasjonale Energibyrået (IEA) Fatih Birol å innrette de krisepakkene som nødvendigvis måtte komme i forbindelse med pandemien, til å akselerere omleggingen til et fornybart energisystem. Nå kan det se ut til at mange har fulgt det rådet. Det oppleves i alle fall som om farten i fornybarmarkedet og lysten til å bruke grønt er større enn før. Og at det grønne skiftet går enda litt raskere enn for et år siden, kjenner Wollan.

KORONASKJÆR: Råstoffet er kontrahert, gassen solgt og byggekontrakter er i boks. Men et lite koronaskjær i sjøen er avtalen med Hurtigruten. – Den står selvfølgelig ved lag, men leveransene av biogass tidlig i 2021 blir forskjøvet, opplyser adm. dir i Biokraft Håvard Wollan.

 

E-LBG

Og når byggetrinn to er gjennomført, er han klar for å utvikle byggetrinn tre til å produsere såkalt E-LBG. Det er betegnelsen på flytende biogass som produseres ved å kombinere klimanøytral CO2 med fornybar hydrogen, altså H2som produseres ved elektrolyse av vann, ved hjelp av fornybar elektrisitet. – I dag er CO2 et biprodukt, klimanøytralt sådan, siden innsatsfaktorene er avfall. Med hi-tech metoder og vann vil vi jobbe for å bli de første til å bruke denne sammen med fornybar hydrogen for å lage enda mer biogass, forklarer Wollan om fremtidsplanene.

 

Viktig fellesskap

Som en del av bioøkonomien er Biokraft også medlem av skog- og treklyngen Woodworks! – Jeg tror dette nettverket bare blir viktigere for nettopp bioøkonomien fremover. Skal vi utvikle den spenstigste teknologien for fornybarløsninger som for eksempel E-LBG, ut av biomasse, er det viktig å samarbeide på tvers. Og jeg tror det kan bli aktuelt for Biokraft å produsere mer biogass av biporodukter fra ulike typer skognæring som bør komme i fremtiden, avslutter Wollan som valgte Norske Skog som nabo nettopp av denne grunn.